Svar på era frågor part 2!

Fråga: är man körd i branschen om man typ inte kan vrida på ögonen? alltså men ändå kan vrida på huvudet, vet inte om du förstår. . men typ så :P vad får du för "betalning" efter jobb typ editorials, runways och commercial .. :D


Svar: Om du menar att man inte kan vinkla ögonen på olika sätt så tror jag det kan bli svårt att få jobb...Allting handlar om vad man gör med blicken. Tror det var så du menade? :) Man får mest betalt om man gör commercial jobb. Minst på editorials och runway...Första gången jag fick veta att man fick så lite på editorials + omslag & runway blev jag helt paff...Jag trodde liksom många andra att det var det som man fick mest för...Men då vet ni ;) Commercials = Money, money...


Fråga: Har du några favoritbloggar?


Svar: Jag är inte så mycket för att läsa bloggar själv...Håller mig mest uppdaterad genom sidor som Models.com, Fashion model directory, Theones2watch...Och så vidare :) Sedan gillar jag att kolla på agenturers hemsidor...Letar alltid efter inspirerande bilder överallt! :D


Fråga: I vilka agenturer är du i?
Undrar hur mycket du tjänar ca per månad på modellandet?


Svar: Commence Quest New York, Synk Casting Stockholm, 3d Model Agency Sydafrika (Alfa Model Management har dock fortfarande med mig på deras hemsida i Sydafrika), FRM Model Management Australien, Figaro Models Worldwide, Clyne Management Nya Zealand & Model Management HK Hong Kong.


Sedan finns det inte en fast månadslön för modeller...Helt oregelbunden lön & oregelbundet arbete överhuvudtaget :)


Fråga: Hejsan.
Jag undrar hur det kom sig att du blev modell.
Alltså, blev du upptäckt, skickade du in bilder till modellagenturer, eller hur bar du dig åt :)?


Svar: Jag skickade in bilder till en agentur när jag var 12 år. Bara vanliga digitalbilder...Blev antagen och på den vägen är det. I början gjorde jag bara några jobb någon gång ibland :) Men det är mycket på grund av min egen vilja jag har lyckats så pass bra som jag har...Man får ingenting av att bara sitta och vänta på att det ska hända om ni förstår vad jag menar ;) Sedan har jag också efter det blivit scoutad flera gånger på stan.


Fråga: Vad är din längd och vikt?


Svar: Jag är 173 cm lång och jag väger ca 45-46 kg... :)


Fråga: Hur mycket får du i lön?
Hur lång måste man vara för att kunna bli modell? Vilka andra egenskaper krävs?
om man är över 170, vad är maxvikten respektive minumumvikten(om de stavas så ;p)?


Svar: Lönen har jag redan svarat på så det kan ni se lite längre upp ;)

Minimum längden som de flesta agenturer har är 170 cm. Man måste vara unik, trevlig, minnesvärd, framåt (i alla fall framför kameran), glad hjälper alltid, bra hållning, kreativ...Alla möjliga egenskaper är självklart bra att ha...Det här var några av dom som jag tror är viktiga för att skapa en framgångsrik modell :) Det finns inte varken max eller minimum vikt hos modeller...Bara viktiga mått och längden är ju jätteviktig. Det finns dock modeller som har slagit igenom även fast de inte håller standard minimum längden på 170 cm...Men dom är otroligt unika modeller...Som till exempel Devon Aoki som bara är "ynka" 166 cm lång!


Fråga:  hej!
verkade som att dom flesta frågorna redan var ställda så ska se om jag kommer på någon..

Är modellyrket något du kan tänkas jobba med resten av livet ,alltså så långt du kan ? :)


Svar: :) Jag älskar verkligen det här yrket...När det är bra är det allt jag kan drömma om & lite till. Jag vill definitivt fortsätta så länge jag kan...Ni kommer få se mer av mig, det lovar jag ;) Haha...Sedan kommer jag förmodligen komma in lite mer på fotografi. Det tycker jag är väldigt kul. Tror att jag säkert kommer jobba inom mode branschen typ alltid... :D Vill också jobba som kock någon gång i livet! Vill mycket med mitt liv! Haha :D Har många mål och drömmar.


Fråga: Hur gammal är du och vart kommer du ifrån? Tycker inte att du ser hel svensk ut ;)


Svar: Jag är 17 år, född 1991 :) Jag har vuxit upp i Sverige, min pappa är hel Svensk. Mamma är den som blandad. Hon är Spansk, Portugis, Indier, Malay, Svart & Svensk! Så du hade helt rätt i det ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

tack för svaret! :) vad jag menade typ med ögonen var att alltså som i mitt case, jag kan vrida på ena ögat (höger) men det andra är förlamat. . kan titta åt höger med det men inte åt vänster, är man körd då tror du? :D bästa bloggen! :D

2008-08-13 @ 11:10:43
Postat av: Jean

Hejsan!



Min son ska fotas för en agentur om en månad ca. Ska bli väldigt spännande. Han är 17 år, och du kan se pics på honom i min blogg under fliken "Allmänt" och skrolla ned.



Ska länka din blogg till honom så att han kan läsa hur du tycker det är att vara ung modell och kanske får han fråga dig ett och annat?



Du menar nu att reklamjobben ger bäst pröjs?

MVH

Jean

www.skindeepbyjean.blogg.se

2008-08-13 @ 13:46:46
URL: http://skindeepbyjean.blogg.se/
Postat av: Emma

Anonym >> De va så lite så! :) Det är väldigt svårt att säga...Det är förstås att det är en nackdel. Men om man har superbra potensial i övrigt så kan det nog mäta upp sig mot det :) Tack! :D Hoppas svaret hjälpte!

Kram till dig

2008-08-14 @ 09:49:17
URL: http://emmaostergren.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej Jean!

Självklart får han göra det. Ska svara så gott jag kan :)

Jepp det är reklam som pengarna finns i...Men det är dock editorial & runway som är roligast att göra och det man kan bli känd på ;)

Kram Emma

2008-08-14 @ 09:51:46
URL: http://emmaostergren.blogg.se/
Postat av: Jean

Tusen tack Emma, han behöver lite feedback!

Ska gå upp och visa honom din blogg nu...

Jobba på, du är otroligt foggeniqué!



MVH

Jean

2008-08-14 @ 14:26:09
URL: http://skindeepbyjean.blogg.se/
Postat av: Emma

Tack Jean!

:)

2008-08-15 @ 21:17:53
URL: http://emmaostergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0