Modellivet...

Okej ska jag berätta lite då om vad som hände under min första casting dag här i Hong Kong.

Fick reda på att jag skulle komma in till agenturen vid 9.50 dagen efter jag hade anlänt. Där var jag vid betämd tid. Träffade alla bokare, det är många. Tror att det är sammanlagt 10 personer som jobbar på agenturen. Min bokare heter Calvin :)
Sedan blev jag och två brasilianskor iväg skickade till dagens första casting som vi skulle ta sällskap till.
...Springer efter dom helt förvirrad...Allt är så stort och allt ser likadant ut tycker jag...Vilket inte gör det lättare att hitta sig fram...!
Brasilianskorna pratar bara portugisiska med varandra...Så jag känner mig automatiskt lite utanför... :/

När vi kommer fram till castingen visar det sig att den är för Elle China! Vi får komma in och träffa deras head editor. En kvinna med makt. Makt som hon inte var rädd att ta användning av...Lyssna bara på det här till exempel - När vi kom in så bad hon mig att dra upp kjolen så att hon kunde se mina ben...Eller jag antar att det var därför i alla fall...Haha. Som tur var så gillade hon dom :P...Hon fortsatte sin procedur med att ställa sig cirka 10 cm framför mitt ansikte för att studera var enda liten por i mitt ansikte...Klämde lite på höftbenen för att se att dom var tillräckligt skelettiga. Snacka om att man är en produkt...! Hon kollade i min bok mycket gillande. Berömde flera av mina bilder så det var kul :) Bland annat så tyckte hon om den nya bilden på mig väldigt mycket tydligen...Ni vet den med den stora röda pricken i ansiktet/den asien inspirarande.
Så första castingen var liksom för en Elle editorial vilket inte är så dåligt... ;)

Sedan hade jag två till intressanta castings...Ena skulle jag posa runt i underkläder och typ se ut lite som en porslinsdocka var självaste konceptet. Som sagt allt är väldigt främmande för mig och det finns mycket att lära...Människor är också så annorlunda här...Så castingarna går till på ett heeelt annat sätt än allt jag är van vid.

Agenturen kollade också mina mått - vilket betyder döden om man nu inte har dom måtten som man har utgett och ska ha...! Men dom var precis som dom skulle och till och med lite mindre...Vilket ingen klagar på direkt! :)

Lägenheten är fortfarande fylld med massa rysskor och brasilianskor som bara röker och stökar ner överallt...Dessutom äter dom ingenting - förutom typ apelsiner?...Va nu det ska vara bra för. Det är helt absurt. Det står en våg mitt på vårat vardagsrums golv...Som typ är det första man ser när man kommer in genom dörren. Samt ligger det fullt av måttband överallt som används väldigt flitigt av dessa tjejer. Hur många gånger på en dag kan man liksom ta sina mått...Det är ju inte direkt så att måtten förändras på så kort tid haha...
Efter dom har ätit lite apelsinklyftor och bröd bitar klagar dom på att dom har ätit för mycket och tänder isället en cigarett...

Okej kort och gott - jag passar INTE in i den här lägenheten med dom här tjejerna och den här livsstilen som dom lever efter.
Men jag försöker ignorera det så gott som det går och försöker bara fokusera på det som jag gör och mitt liv...

Vi får se vad det här leder till och vad som kommer hända nästa vecka...Nu är det lördag här i alla fall och jag har varit en runda på agenturen idag med för att ta så kallade snap shots.

Känner mig trött och lite frustrerad...! Eftersom att jag inte kan gå ut och springa här. Och ni vet att springningen är min lilla livsglädje, det som håller mig lugn och fokuserad. Så det känns extremt jobbigt för mig...
Ska försöka gå ut till parken som är utanför mitt hus om en stund för att se om det kanske går att springa runt i cirklar där :) Hehe.

När man kollar ut genom fönstret från lägenheten ser man detta...

Från tåget...

På gatorna...

Mycket trafik...!

Husen är höga...

Aa...Man är ju i Kina :P


Btw så pratar inte så många vanliga människor engelska här. Det känns lite knäppt! Man får typ fråga folk saker med teckenspråk...!


Kommentarer
Postat av: RoZ

Wow! Kul att få läsa om vad som händer, och tänk inte så mycket på hur de andra tjejerna lever. Jag tror att det är du som kommer klara dig längst i modebranchen, för du äter nyttigt istället för att äta förlite, du tränar och väger dig inte efter minsta klunk vatten. Om man tänker som de gör, då kommer man bli knäckt till slut. Så stå på dig Emma! :D

2009-01-17 @ 13:52:36
URL: http://RoZ.bilddagboken.se
Postat av: Julia

Håller med. jätte kul att läsa inlägg som detta! Du är stark som klarar detta, lycka till! vet att det kommer att gå bra för dig!

2009-01-17 @ 16:28:33
Postat av: Angelica

Det låter lite trist att de andra tjejerna i lägenheten inte bjuder in dig i deras samtal,, att de smiter undan på sitt språk. Men sen är ju inte alla tjejer trevliga, tyvärr:/. Du har haft tur innan som lyckats hamna med trevliga tjejer,, det här kanske är en utmaning för dig, men du kommer lära dig så mycket och du kommer klara dig finfint! :) Hur länge stannar du i hongkong förresten?:)

2009-01-17 @ 17:23:38
Postat av: Clara

Önskar dig all lycka, fortsätt så som du har gjort hittills så kommer nog dina lägenhetskamrater inse att din livsstil är bra mycket bättre än deras, annars är de ju knäppa!

Puss

2009-01-17 @ 18:28:20
URL: http://costergren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Är de andra tjejerna taskiga, eller typ undviker dig? Man har ju hört så mycket om "bitchiga modeller" så jag bara undrar...

2009-01-17 @ 19:50:38
Postat av: Emma

Tack för fina och uppmuntrande ord! :) Det värmer verkligen. Och ni har verkligen rätt i det som ni säger!



Visst finns det många "bitchiga" modeller...Och taskig attityd i den här branchen. Förmodligen eftersom tjejerna är unga och att typ allt handlar om ytan...Men så är det ofta bland tjejer i allmänhet i och för sig. Fast jag anser nog att det är ännu mer så i just modellbranchen.

Lite trist.



Aja :) Man får försöka hålla sig borta från dom och bara vara sig själv...!



Kram kram!

2009-01-18 @ 09:29:01
URL: http://emmaostergren.blogg.se/
Postat av: Lena

Har alltid undrat var på höften/rumpan som höftmåttet egentligen tas? Är det där lårbenet (skelettdelen) "går in" i höften? Det bildas ju liksom en utskjutande bendel där och också är det där höftmåttet blir som störst (om man glider med måttbandet från övre utskjutande delen av höftbenen ända ner till låren)...

Vore kul om du kunde svara för jag har verkligen tänkt på det här (och tokstuderat hur de gjort på Top Model haha...)



Annars är det riktigt riktigt kul med någon som faktiskt lever nyttigt på ett stillsamt sätt(!) på sin blogg, oavsett yrke... Mycket sällsynt :)

Jag vet inte hur andra uppfattar ett så odramatiskt förhållande till mat och modellande, men jag blir glad och upplyft! Stort tack och hoppas din HK-vistelse blir fantastisk! :)

2009-02-02 @ 03:29:35
Postat av: Lena

Har alltid undrat var på höften/rumpan som höftmåttet egentligen tas? Är det där lårbenet (skelettdelen) "går in" i höften? Det bildas ju liksom en utskjutande bendel där och också är det där höftmåttet blir som störst (om man glider med måttbandet från övre utskjutande delen av höftbenen ända ner till låren)...

Vore kul om du kunde svara för jag har verkligen tänkt på det här (och tokstuderat hur de gjort på Top Model haha...)



Annars är det riktigt riktigt kul med någon som faktiskt lever nyttigt på ett stillsamt sätt(!) på sin blogg, oavsett yrke... Mycket sällsynt :)

Jag vet inte hur andra uppfattar ett så odramatiskt förhållande till mat och modellande, men jag blir glad och upplyft! Stort tack och hoppas din HK-vistelse blir fantastisk! :)

2009-02-02 @ 03:31:08
Postat av: Emma

Höftmåttet tas där man är som absolut bredast över rumpan! Så bredaste delen helt enkelt ;) (Mångas mardröm haha :P).



Va roligt att du uppskattar min blogg så mycket :D Det blir jag superglad för! Om jag kan inspirera andra människor så känns det verkligen som att jag har uppnått något :)



Stor kram

2009-02-03 @ 07:45:21
URL: http://emmaostergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0