Svar på era frågor del 1 - Fråga 1-10

Postat av: Kristin

YEEEY! :D Här kommer mina frågor:

1. Har du någon gång funderat på att byta till en annan modellagentur här i Sverige, typ Mikas, Elite, Stockholmsgruppen? Men jag har hört att Synk Casting ska vara väldigt bra :)

2. Brukar du vara nervös inför castings? Och hur brukar du "förbereda dig"?

3. Vad är det pinsammaste som hänt dig? (som du vågar berätta om hehehe)

4. Hur förbereder du dig som bäst inför en plåtning?

5. Går du ofta visningar? =)

Hehehe, jag är väldigt intresserad av din modellkarriär som du kanske märker! Några av frågorna kanske har besvarats förut, i sådana fall är det bara att säga till ;)

PUSS!


SVAR:
1. Eftersom att jag för det mesta har jobbat utomlands har jag inte lagt så stor vikt vid vilken agentur jag har haft här i Sverige...Men Synk har varit väldigt bra :)


2. I början var jag alltid supernervös inför castingar, hade värsta förberedelserutinen för att känna mig redo...Hehe...Numera är det inte så stor sak för mig, är så van vid att bemöta människor vid det här laget, så det är bara att ta det lugnt och vara sig själv har jag kommit på!


3. Haha oj vilken svår fråga...Kan ärligt talat inte komma på något speciellt pinsamt som har hänt mig, skumt?! :P Återkommer med det... ;)


4. Tvättat hår, nyrakade ben och sånt, fräscha naglar, exfolierat ansikte och läppar, gärna ansiktsmask kvällen innan...En god natts sömn och en stadig frukost! :D


5. Har gått jättemycket visningar här hemma i Sverige under de modeveckor som jag har varit hemma innan jag började resa och jobba. Utomlands har jag gått några visningar, men har gjort betydligt mer printjobb :)

Bra frågor måste jag säga, kul att du är så pass intresserad! :D

Postat av: Hanna

1. Hur gör man för att få gå visning?
2. Hur lär man sig vad man ska göra framför kameran?
3. Hur går det till på en fotografering, ställer du dig bara ramför kameran och poser elr säger fotografen vad han vill att du ska göra?
4. Vad tjänar du? Vad får man vanligtvis för en fotograering?
5. Är yrket svårt att lära sig?
6. Är det agenturen som bestämmer om man ska jobba utomlands, elr hur gör man det?
:)


SVAR:
1. För det första är det bra att vara med i en agentur som kan boka jobb åt en! :) För att bli en bra catwalkmodell så fick jag runway lessons när jag började modella. Bestämde mig själv för att jag ville gå på sådana "lektioner" eftersom att jag trodde att jag skulle ha användning för det i framtiden :) Inte helt dum tanke hehe ;)

2. Det är inte någonting man kan lära sig...Det har man ju typ i sig och sedan utvecklas man hela tiden och blir mer och mer bekväm framför kameran :) Man måste älska att stå framför kameran...Och bara "leka runt"!

3.  Jag brukar oftast bara "känna av" kläderna och försöka hitta ett mood och en känsla som jag vill förmedla...Man kan fråga fotografen vad han/hon vill ha för känsla i bilderna och sedan jobba vidare utifrån det! :) Det är ju som ett samspel mellan modellen och fotografen :)


4. Det finns ingen som helst standard lön eller regelbunden lön för modeller. Men det finns mest pengar i reklamjobb, kampanjer TVC och sånt. Editorials, tidningsomslag och visningar får man nästan ingenting för... :)


5. Man måste ha ett genuint intresse för yrket och vilja bli så bra man kan bli för att kunna utvecklas tror jag...Det är nog bästa svaret på den frågan! :)

6. Det är nog olika, men oftast är det någonting modellen och agenturen bestämmer och planerar tillsammns :)


Postat av: Sofie

Vad gillar du för musik och har du pojkvän?


SVAR:
Jag gillar typ allt men det jag lyssnar mest på är alternativ rock, underground rap, reggae och så... =) Några favorit grupper/artister är Placebo, Death Cab, Modest Mouse, The Cardigans, Aesop Rock, Atmosphere, Gentleman...Bob Marley...Många hehe :)
Nää jag har ingen pojkvän ;)


Postat av: Tuva

berätta om din första plåtning

berätta om ditt första möte med din modellagenturen

hur kom de sig att du valde bort gymnasiet, var det svårt att välja?

ska du resa snart igen?


SVAR:

Har skrivit ett långt inlägg om min första plåtning under kategorin "Mina modellbilder" inägget heter "Everybody has to start somewhere..." Läs det! :D
Ska också skriva ett mer ingående inlägg om mitt första möte med agenturen i Sverige :)
För mig var valet självklart. Hade ju som sagt kommit in på mitt förstahands gymnasieval: St Görans, inriktning Mode/Design. Första dagen i skolan ringer agenturen och säger att Cape Town agenturen som jag har varit i kontakt med vill "confirma" mig för att komma ner dit och jobba. Någonting som det här var precis det jag hade väntat på under dom åren jag gick i högstadiet och samtidigt försökte bygga min portfolio. Jag har hela tiden planerat för min framtid och det här har alltid varit mitt mål och dröm. Jag tvekade inte en sekund :)

Jag ska resa igen efter sommaren! :D Of course!


Postat av: Gina

Vilka är dina tre bästa resp. sämsta sidor hos dig själv?
Vars i Sverige bor du? Det har jag aldrig fattat! :p


SVAR:
Bästa: Jag är omtänksam, ambitiös och varmhjärtad :) Sämsta: Jag är ibland väääldigt ospontan, duschar för länge och har kort stubin :P Haha... :)
Jag bor söder om södermalm i Stockholm hihi :P Har faktiskt aldrig skrivit ut exakt var ;)


Postat av: millis

vilken skola har du gått i, och har du tänkt läsa några gymnasiekurser senare, eftersom du inte går där nu?
vad gör du när du inte är ute i världen? har du mycket vänner osv? jag menar, du reser ju en del, så de flesta du känner bor kanske i andra länder?
vad kan du tänka dig att göra när du inte är modell längre? arbete osv.
vem är din närmsta vän, som du haft längst alternativt kommit närmast nu?

kram


SVAR:
Högstadiet gick jag på Eriksdalsskolan. Att studera vidare är något jag får se om jag bestämmer mig för senare i livet, just nu håller jag på med precis det som jag vill och älskar :) Vi får helt enkelt se vad livet har att erbjuda för min del!
Många av dom människorna som jag har träffat på i mitt liv som jag verkligen gillar har jag träffat när jag har varit utomlands och jobbat... :) Har kvar mina närmsta vänner här hemma. Jag är också en person som gillar att vara mycket för mig själv, har alltid så mycket projekt på gång och alltid någonting att fixa med!
Jag har redan hunnit med att vara stylistassistent medan jag fortfarande gick högstadiet, det var väldigt intressant och lärorikt. Annars vill jag själv öppna en egen modellagentur någon dag, öppna en hälsorestaurang, jobba som modefotograf...Har massa mål och drömmar! :)
Svår fråga...Min mamma är nog min närmsta väl, hon vet allt om mig, står alltid på min sida...Jag kan skratta med henne, gråta med henne...Hon är den som förstår sig på mig bäst.


Postat av: Nyfiken

Hej Emma. Vilken fin blogg! Har du några syskon. I så fall också inom modebranschen eller?


SVAR:
Hej och tack! :D Jag har en storebror, världens bästa, som är 3 år äldre än mig, född 1988 :) Han jobbar inte inom modebranchen, men det dröjer inte länge innan någon agentur kommer nappa upp honom, han är världens vackraste... :)


Postat av: Elina

vart och när blir nästa modellresa av? :D
har också fått intrycket av att du gör mer print jobb än runway? hur är det egentligen? :)


SVAR:
I slutet av sommaren, kika in på bloggen lite då och då för att stanna uppdaterad ;) Hehe!
Eftersom att det nästan bara är visningar under modeveckorna i respektive städer/länder så blir det automatiskt så att man gör mer printjobb än visningar ;)


Postat av: Carolina

hur var första gången i new york? om du har varit där;)
hur länge bodde du där? hur bodde du?

hur kommer man på alla poser framför kameran?
var det obekvämt första gången framför kameran?
hur gjorde du?
hur kändes det första gången du skulle ut i världen på en modellresa?


SVAR:
Jag har inte varit i New York ännu! ;)
Jag har alltid ÄLSKAT att så framför kameran, så alla rörelser/poser kommer naturlig eftersom att jag bara tycker att det är oerhört roligt :)
Kan inte riktigt beskriva känslan - Men kortfattat så kändes det HELT overkligt, magiskt roligt och super, super spännande!!


Postat av: anna

Hur mycket har du tjänat i pengar som max på ett modelluppdrag/jobb?


SVAR:
Vill inte säga en summa här på bloggen, sånt vet bara min mamma och pappa :) Men det mesta jag har tjänat på ett jobb var för en TV commercial som jag gjorde i Cape Town!

Det var första delen av era frågor!  :) Andra hälften kommer imorgon! Verkligen många bra och kloka frågor hade ni skrivit!


Kommentarer
Postat av: Ida

Gud va intressant att läsa dina svar! Du verkar vara en sån fantastiskt sympatisk person, så himla ödmjuk och vacker framtoning :D Ett nöje att läsa, och lärorikt!!

Tack :D /Ida

2009-06-10 @ 21:32:59
Postat av: Kristin

Skitbra svar Emma, tack så mycket! :)

2009-06-10 @ 23:41:41
URL: http://liddie.blogg.se/
Postat av: hanna b

hej emma! jag hittade din blogg! muahahaha! vilka roliga frågor och svar! :) vad roligt att det går bra för dig i modellandet! kram h

2009-06-11 @ 08:58:40
URL: http://hannabjorkstedt.blogg.se/
Postat av: Linda-Maria

Jag håller med, jätte roligt att läsa. Du verkar verkligen vara en fin tjej. Du skrev som svar på Kristins första fråga att "Eftersom att jag för det mesta har jobbat utomlands har jag inte lagt så stor vikt vid vilken agentur jag har haft här i Sverige" Men även den svenska agenturen kan vara avgörande för vilka jobb du får i utlandet. Mikas och stockholmsgruppen jobbar ju tex ihop med bla DNA, IMG och även med Supreme som vågar ta fram lite annorlunda modeller på marknaden. Kanske kan vara värt ett försök. :)

2009-06-11 @ 14:03:03
Postat av: Emma

Ida >> Åh tack, blir så glad när jag läser sådana här kommentarer! :)



Kristin >> Tack söta du, var så lite så :)



Hanna B >> Hej Hanna! Haha you found meee! ;D Tack för det snälla du :) Hoppas du mår bra!



Linda-Maria >> Tack :) Du har en stor poäng i det du säger! Vi får helt enkelt se vad som händer nu, har lite grejer på gång.. :)



Stora kramar

2009-06-12 @ 15:06:13
URL: http://emmaostergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0