Svaren på era frågor del 2 - Fråga 11-23

Här kommer resten av era frågor & mina svar! Som jag sa tidigare, många, många bra och intressanta frågor ställde ni verkligen! :)

Postat av: josefin

Hur blev du modell?:)


SVAR:
Jag skickade in bilder till en agentur och efter det är det många saker som har spelat in och tagit mig dit jag är idag. Min egen vilja har varit en ledande orsak! :)

Postat av: hanna

fin blogg du har och vilket otroligt vackert ansikte! =)


SVAR:
Hehe tack Hanna :D


Postat av: sara

hur går det med killen du blev tillsammans med i kina? hur blev det mellan er?

vad har du för planer med arbetet? någon mer lång- eller kort också för den delen- resa på gång?


SVAR:
Vi kommer träffas upp igen när jag kommer ner till Cape Town :) Han bor ju därnere!
Har mycket på gång som jag redan har och kommer berätta mer om så småningom! Resor är i alla fall på G :)


Postat av: Felicia

Är också nyfiken på ditt liv utanför modellandet, vad gör du när du är ledig. Träffar du vänner, går du ut? Vad har du för intressen utanför mode världen?


SVAR:

Ett av mina största intressen är mat och hälsa, älskar att laga mat, vara ute och springa, vara ute och cykla, spendera tid med min familj och närmsta vänner. Kolla på film, läsa modetidningar, shoppa second hand...Leta runt på internet efter inspiration. Sola, läsa böcker. Fixa med bilder...Filosofera...Haha you name it! :)


Postat av: Karyn.

Oh så kul! :D
Ehm...
Har du ngn favorit bild på dej själv?
Vad har du för storlek i jeans?
Vad är det värsta med att vara modell?
...Och vad är det bästa?
Hur får du som fantastiskt fin hy?
Hur ofta äter du godis och sånt?
Vad är då favoritgodiset?
Glass smak?
Favorit klädsmärke?
Finns det någonting du INTE skulle göra för ett foto?
Och hur blev du så himla goooooooo ? <3
hehe

Ojoj. Lite frågor blev det iaf :$. Svara på dom du vill och skit i dom andra, haha. Vill ju inte gå "för nära". Men jag hoppas att jag inte gjorde det (a)
massa kramar. DU ÄR GRYM


SVAR:
Oj svårt! Har flera favoritbilder, men några som ligger mig varmt om hjärtat är min "alltid förstabild" vilket är den svartvita profilbilden på mig :) Den är från en av mina första plåtningar ever men mina agenturer och jag själv använder nästan alltid den som första bild i portfolion! Sedan älskar jag mina "geisha bilder" från Cape Town...Jag har ju alltid varit så fashinerad över geishor och deras kultur, så dom är bilderna är som mina egna små konstverk :) Den nya röd/svart/vita bilden från Nina Holma är också en favoit!
Jag har 24-25 i midjan och 34 i längd i jeans :)
Det värsta är att man är ensam mycket på resor. Helt ensam i främmande läder...Är inte alltid så kul. Dessutom har man mycket krav på sig. Det finns många saker som är svåra att hantera om man inte har båda fötterna stadigt på jorden.
Det bästa är känslan som man får framför kameran (jag i alla fall hehe) sådan fantastisk känsla! All kreativitet, som jag absolut älskar! Chansen att resa till fantastiska ställen...Och på vägen lära sig otroligt mycket om sig själv.
Jag tvättar ansiktet vaje morgon och kväll. Peelar ansiktet en gång i veckan och använder rengörnade ansiktsmask några gånger i veckan :) Jag dricker varken alkohol eller röker...
Jag äter nästan aldrig godis, är en riktig häslomänniska. Älskar mat, frukt och nötter och äter ALLTID 5 gånger om dagen! Om jag äter godis så blir det choklad. Mitt dagliga "godis" är mitt turkiskyogurt mellanmål med jordgubbar, nötter och honung :)
Om jag äter glass så blir det gärna magnum, nästan vilken som, eller mjukglass med nötkross.
Favorit klädmärke (som jag har råd att köpa) är Topshop, H&M, Acne, Monki och Cheap Monday. Favorit märken som jag inspireras av och hoppas att jag ska ha råd att köpa snart är Marc Jacobs, Alexander Wang, Balenciaga, Stella Mccartney, Sandra Backlund med flera (mååånga flera)... :)
Jag skulle aldrig göra någonting som kändes "fel" i ett foto eller som jag är osäker på. Man känner ju alltid magkänslan och man har ju alltid med sig sitt vett uppe i skallen hehe ;)
Hehe, hur jag blev så goo?! :P Det får jag nog tacka mina kära föräldrar för som har uppfostrat mig till den person som jag är idag :)


Jättebra frågor! Och vad gullig du är, tack! :D Va glad jag blir :)


Postat av:

vad krävs för att bli modell? Längd, mått och annat :P?


SVAR:
Standard kraven brukar vara en längd på minst 170 cm, högst 180. En byst på högst 90 cm, en midja på högst 60 cm och ett höftmått på högst 90 cm. Det är standard grejerna :) Sedan skulle jag nog säga ett unikt utseende en stor vilja och drivkraft, en fantastisk personlighet...Hehe...Man måste ju vara trevlig, annars vill ju ingen jobba med en! ;) Sedan en massa andra egenskaper också men dessa är i alla fall några av dom viktiga :)


Postat av:

1. Får du något betalt när du arbetar för Nina Holm, isåfall hur mycket?
2. Brukar du gå ut, på klubb/krog?

:)


SVAR:
1. Nina Holma är en fotograf som jag sammarbetar med här hemma för bilder till våra portfolios! Vi gör såkallade testplåtningar tillsammans som man gör gratis för bildernas skull. Älskar att jobba med henne eftersom att bilderna som hon tar ser ut som att dom är tagna direkt ur någon prestigefyllt modemagasin, vilket hjälper mig som modell väldigt mycket när jag är utomlands och jobbar och också här hemma för den delen! I love Nina! Hon är bäst!

2. När jag är hemma brukar jag aldrig gå ut och festa. Brukar bara umgås med familj och vänner och ta det lugnt :)


Postat av: Angelica

1. Har du någon speciell kändiscrush? :P
2. Har du någon favoritbok/film, isf vilken/vilka?
3. Har du någon "talang" utöver modellandet, exempelvis om du är bra på att skriva, måla (har för mig du sagt det men minns inte :P) eller sjunga?

Vet inte om någon av frågorna redan ställts,, orkar inte läsa de andra frågorna som redan är ställda.. hehe :P


SVAR:
1. Haha :P Hmm...Jag har alltid tyckt Justin Timberlake är lite snygg hehe! I alla fall i filmen Alpha Dog.

2. Favoritbok är helt klart "Modellsommar" och några av mina favoritfilmer är En geishas memoarer, Forest Gump, Cast away, En andra chans, Blood diamond, The green mile, Sagan om ringer trilogin, Titanic, Gladiator...Ahh jag har säkert missat att nämna 100 andra filmer som jag också älskar! :)

3. Jag är nog relativt konstnärlig och älskar allt som är kreativt! Jag älskar att måla och rita, det har jag fått från min kära far :) Jag jag är faktiskt väldigt duktig på att laga mat hehe *skryt* :) Jag är också bra på att lyssna och hjälpa människor... :)


Postat av: Emma

Har du träffat några kända modeller - alltså stora namn..och isf hur var de till sättet? skvallerskvaller* Hihi! :)


SVAR:
Den kändaste modellen som jag har jobbat ihop med är nog Bar Rafaeli som är Leonadro Dicaprio's flickvän, Sports Illustrated och Victoria Secret modell! Hihi ;)


Postat av: JENNY

1. hur lång är du?
2. hur har du tagit dig så långt?
3. hur blev du "upptäckt"?
4. är det tufft att leva i modellvärden? är det mkt knark och sånt? hur klarar du i så fall det?

grymt snygg blogg bye the way och otroligt fina bilder!


SVAR:
1. 174 cm :)

2. Jag skulle nog säga att det är min vilja! :)

3. Jag skickade in bilder till en agentur och blev antagen på direkten. Mycket jobb kom därefter med att bygga upp en portfolio på egen hand och sätta upp mina planer och mål. Har gjort det mesta på egen hand :)

4. Ibland kan det kännas som helvetet på jorden när man är på en jobbresa, helt beroende på vilka människor man stöter ihop med (och måste bo med). Jag har varit med om det mesta när det kommer till sånt känns det som haha...Har både bott träffat och bott med helt underbara, fantastiska människor och dess motsats. Har bott i modellägenheter där det enda dom andra modellerna gör är att sitta och ta droger, dricka sig stupfulla och inte äta någon mat. Är väldigt deprimerande att vara i en sådan situation - Att vara tvungen att leva intill det här sjuka beteendet. Något som jag aldrig skulle vilja uppleva igen. Det bästa man kan göra är att försöka känna sig trygg i sig själv och veta att det som man själv står för och prioriterar är rätt. Ta avstånd från alla dumheter helt enkelt.


Tack så mycket! :D


Postat av:

Vad brukar du göra på helgerna, träffa vänner och festa?
Kan du inte visa lite mer bilder på när du träffar vänner osv?

Kul grej:D


SVAR:

När jag inte jobbar så brukar jag träffa vänner, familj, släkt, vara ute i naturen och så. Eftersom att jag har varit ute och rest större delen av dom senaste två åren, så tar jag verkligen vara på tiden som jag har hemma...! Mitt liv har förändrats mycket sedan jag gick i skolan, nu vill jag mer ta det lugnt och bara hinna träffa alla som betyder något för mig när jag är ledig...Och ibland känns det knappt som att tiden räcker åt till det... :)


Postat av: SANDRA

Hur får du sådan fin hy? Gör du något speciellt eller det ligger i generna?=)


SVAR:

Min fina hudfärg har jag fått från min mamma :) Sedan tar jag väl hand om min hy för att hålla den i bra skick. Tvättar morgon och kväll och gör lite ansiktsmasker och sånt några gånger i veckan :)


Postat av:
Eftersom du inte går i gymnasiet så får du ju inge studiebidrag,
hur klarar du dig med pengar och så?


SVAR:
Jag tjänar ju pengar på alla jobb som jag gör...Och när man är utomlands så står agenturen oftast för alla kostnader...Lägenhet, matpengar och så vidare. Sedan när jag är hemma i Sverige så bor jag ju hemma med familjen! :)


Då var alla frågor från denna frågestund besvarade. Hoppas alla är nöjda med svaren på sina frågor! :)


Kommentarer
Postat av: Bella

Tack för intressanta svar. Som många andra har sagt tidigare-du verkar vara en jättefin person med ett stort hjärta. Du är också en megabra modell! =D

2009-06-11 @ 23:25:00
Postat av: Kristin

Bra svar Emma! :) Stor tack

2009-06-12 @ 13:36:58
URL: http://liddie.blogg.se/
Postat av: s

jag tror att du har lite fel på måtten där.

Jag är en modell som har 64 cm i midjan och är riktigt smal, väger 50 kg på 180 cm. Alltså är det orimligt att maxgränsen är 60 cm. Snarare 70.

Kram!

2009-06-12 @ 14:09:21
Postat av: Anonym

Jag håller med sista "s": det finns massvis med modeller som har 61-62 cm i midjan...?



Men WOW har du träffat Bar Rafaeli?! :D Vad gjorde ni för typ av bilder då?

2009-06-12 @ 15:38:59
Postat av: Emma

Bella >> Tack så mycket! :) Va snällt :)



Kristin >> Tack :D :)



S >> Modellmåtten som man helst ska hålla sig under är som sagt 90-60-90 cm. Det är en sjuk standard egentligen men det är så branschen ser ut. Många modeller som har över dessa mått får ofta höra att dom bör gå ner i vikt av sina agenturer.

Men vissa har också en sån kroppsbyggnad att dom till exempel har väldigt "rak" midja och därför har svårt att komma ner till 60 cm måttet även om dom är supersmala..

Men hur som helst så har jag aldrig stött på någon modell med ett midjemått på över 65 cm. Och om dom nu har över "idealmåtten" ljuger agenturen ofta och säger att dom mindre mått haha :P

Sjuka ideal hehe.. :)

:)



Anonym >> Självklart finns det massa modeller som har några cm över dom måtten som räknas som dom "perfekta modellmåtten". Men det är fortfarande dom måtten som räknas som standard måtten för modeller. Det här beror på att provstorlekarna i kläder sys upp efter ungefär dom måtten ;)



Jag spelade in en TV commercial med Bar Rafaeli i Cape Town, för tyska klädkatalog märket OTTO katalog :) :D



Stor kram

2009-06-12 @ 15:56:54
URL: http://emmaostergren.blogg.se/
Postat av: Emma

Tillägg >> Det är samma som modellängd-kraven (minst 170 cm) - Det finns alltid undantag, och det gäller detsamma med måtten! :)

2009-06-12 @ 16:02:27
URL: http://emmaostergren.blogg.se/
Postat av: Miranda H

Det vet ju till och med jag som inte är så insatt i modellgrejerna att standard måtten är 90-60-90, läste det i en interljuv med Elite models för ett tag sen. ;) Och faktiskt i en interljuv med Tyra Banks också om jag tänker efter hehehe :P Kanske är lite insatt iallafall hehe. ;)

2009-06-12 @ 16:11:30
Postat av: Anonym

jag har jobbat som modell under några år och har ALLTID fått kämpa med mina mått. jag har längden är 178 cm. men har alltid blivit tillsagt att jag har för stort midje mått och höft mått. bysten har aldrig vart ett problem (84 cm) brukar ha runt 63 i midjan och 93 på höfen..när jag åkte till tokyo var jag tvungen att skriva på kontraket med agenturen att jag skulle bli hemskickad om jag gick upp över en cm på mina mått! en cm!? då hade jag mindre mått när jag skrev under kontraktet, hade 59 i midjan och 91 på höften...fick verkligen kämpa i tokyo för att inte gå upp från det..



bra blogg förresten! gillar ditt utseende också :).

2009-06-12 @ 16:37:21
Postat av: karyn

TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR SVAREN . Du är så underbart gullig. <3

2009-06-12 @ 18:37:43
Postat av: Emma

Miranda H >> Läste också den interljuvn med Elite!...Antar att det måste vara samma :) Du verkar rätt så insatt ändå! ;) Hehe :)



Anonym >> Jag hade samma slags kontrakt när jag åkte till Hong Kong. Som tur är har jag inte haft problem med mina mått, har alltid haft måtten under "ideal måtten", men jag bodde med modeller i HK som var tvugna att hålla på och banta och grejer bara för att hålla dom måtten som dom hade på kontraktet, sjukt!



Tack så mycket, kul att du gillar bloggen :)



Karyn >> Åh tack! Verkligen fin kommentar :) <3



Kramar

2009-06-12 @ 22:21:23
URL: http://emmaostergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0