Att vara på castings i Asien...

Är väldigt annorlunda från vad man är van vid om man har modellat i till exempel Europa...Och resterande världen också för den delen... :)
Det man blir lärd som modell är att dyka upp på castings så absolut "ren" som möjligt. Helst fräscht osminkad...Lite lätt make up skadar dock inte...Men inget "synligt". Enkla kläder och ett nytvättat hår...Det är så man ska visa upp sig på dom flesta castingarna runt om i världen...

Asien däremot, flesta ställena i Asien...Vågar inte säga alla. Hör och häpna nu...
Ska man dyka upp på castings med en snygg day make up...Vilket dom tycker tjock eyeliner, mycket rouge och ett ganska kraftigt lager fondation representerar...Okej jag ska inte överdriva nu...Hehe :) Men om jag säger så här, om man skulle gå på en casting vart som helst i Europa med så där mycket smink skulle dom förmodligen be en att gå och tvätta av ansiktet...För att få möjligheten att se ens natural beauty...
Så det är en grej som är annorlunda...Sedan kommer det till klädseln. Här gäller inte den simpla rena modellooken, utan det får gärna vara lite extra bling bling och detaljer.
Nu till det mest speciella och annorlunda med den Asiatiska marknaden! - Man blir nästan alltid ombedd att posera på castingarna...Och det låter ju inte så konstigt nu när jag skriver det så här, men lyssna på detta - Man byter om till designerns/kundens kläder...Går ut till castingmänniskorna igen...Sedan säger dom bara antingen "Fashion pose", "Lady pose" eller "Cute pose"...Och när dom säger det här ska man bara stå framför dom som en galning och posa järnet av sig. Utan att någon tar kort...Man står bara där framför en grupp människor och byter från ena posen till den andra......Och försöker göra sitt bästa att förmedla till exempel "Lady poses"...Vad nu det är liksom? Man får gissa och försöka förmedla det man tror att dom är ute efter! :P

Väldigt speciellt är det faktiskt... :P
På min första casting i Hong Kong, morgonen efter jag hade anlänt...Hade jag ingen aning om vad jag skulle förvänta mig...Eller hur annorlunda castingarna skulle vara. Gissa vilken kund min första casting var för? Jo, Elle China självklart...Hehe! Kunde jag inte ha fått någon mer "oviktig" casting först istället...Som en testcasting :P Haha...Nää men otroligt nog så gick faktiskt Elle castingen jättebra! :) Även fast jag inte bokade något jobb för dom på Elle China nu när jag var där, så hade dom sagt till min agentur att jag var jättevacker och mycket speciell...Och det är ju inte helt dumt att få höra från dom... :)

Kommentarer
Postat av: Passepartout

åh, det låter svårt det där. men du är galet vacker och säkert jätteduktig.

2009-03-09 @ 08:44:06
URL: http://passepartout.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Gud vad konstigt. Så de bryr sig inte om i vilket skick modellens hy befinner sig i?



Vad brukar vara den bästa klädseln att ha på en casting? :)

2009-03-09 @ 20:21:08
Postat av: Emma

Passepartout >> Tack snälla du! :)



Anonym >> Jo det gör dom väl, men inte lika mycket som i Europa skulle jag nog säga...



Väldigt enkelt och chict! :) Högklackade skor är ett måste, sedan en simpel och snygg klänning till med en skinnjacka och en snygg väska. Eller ett par snygga jeans med en enkel topp och ett par killerheels! ;)

2009-03-13 @ 14:23:45
URL: http://emmaostergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0