Mer snack

Okej, tänkte prata vidare lite om bilderna.



På dom två bilderna längst till vänster kan ni se exempel på hur dagens modellideal ofta ser ut.

Tjejen i vita klänningen heter Snejana Onopka och är en av dom hetaste supermodellerna just nu. (Tjejen i den svart bikinin vet jag faktiskt inte vem det är.)
OCH sedan till dom två läskiga bilderna till höger. NEJ dom är inte verkliga, det som vi ser är en sönder photoshoppad Gisele Bundchen...Och vad ville dom få sagt med det här kan man fråga sig?
Jo, det var så att...Under 2006-2007 dog tre unga modelltjejer av undernäring/anorexia.
Detta gjorde att världen och modeindustrin stannade upp för en sekund och ifrågasatte vad som egentligen pågick, vilka krav man egentligen ställde på dessa unga modell tjejer. Man gjorde då vissa förändringar, som till exempel att införa en BMI gräns, men bara i Madrid (= hade därför inte så stor inverkan på den egentliga modellvärlden (den som pågick på modeveckorna i New York, Paris, London och Milano).
Det är alltså historien bakom bilderna.

Själv tycker jag inte att det något fel med att vara smal...Men då menar jag inte smal på grund av att man lever ohälsosamt eller svälter sig själv.
Jag har själv ett BMI som ligger långt under det man "ska ha" och räknas därmed som undernärd.
Jag?...Som är typ världens hälsosammaste människa, som älskar nyttig god mat, som älskar att röra på mig och som allmänt sett mår oförskämt bra. Det visar bara att man inte kan mäta hur man mår och hur hälsosam man är enbart genom ett BMI test.

Just i den här industrin, där det är ett krav att vara jättesmal (modellsmal), möter man många tjejer (och killar) som svälter sig själva för att passa i kläderna.
Jag har sett oräknerliga fall...Oräknerliga tjejer och killar som håller på att förstöra sina liv...Sina kroppar bara för att ha dom "rätta" måtten.

Kommentarer
Postat av: h

efter allt jag har läst som du har skrivit på din blogg måste jag säga att du är en beundrasvärd person. mycket jordnära och fin.

2009-09-28 @ 23:25:44
Postat av: johanna

du har verkligen fötterna på jorden tjejen!

2009-09-29 @ 09:24:37
URL: http://sanghee.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med H och johanna, men jag vill också bara skriva... kan du inte skriva mer om vad du äter och allt. Asså typ varje dag. Jag är en person som haft bulimi i ett och ett halvt år och efter att ha läst din blogg vet jag att jag måste skärpa mig nu eftersom jag kan vara smal av att äta och träna. Jag vet egentligen exakt allt om hälsosam mat, men vill liksom bara ha en kick i baken. så snälla emma kan du vara så snäll och lägga in inlägg om vad du äter och hur du tillagar maten varje dag??? jag skulle bli så fruktansvärt glad då

::DDDDD

2009-09-29 @ 18:43:16
Postat av: Emma

Tack, vilka fina kommentarer! Gör mig verkligen glad att höra sådana här kommentarer från er :)



Anonym >> Vilket förtroende! :) Tack för det. Självklart ska jag ta med mer sånt i bloggen när du ber om det. Är bara glad om jag kan hjälpa till, det är viktigt. Som du vet så är mitt eget motto att äta gott/hälsosamt och att träna för att hålla min kropp i den formen som jag önskar.. :) Kolla gärna igenom kategorin "Mat & hälsa" på bloggen också :) Och du kan också maila mig om du har några frågor som du inte vill ställa här på bloggen förresten!



Kramar!

2009-10-04 @ 13:45:59
URL: http://emmaostergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0