When I cook vegetarian food!

Jag älskar att laga mat som ni vet...!
Igår gjorde jag en vegetarisk rätt, en indisk böngryta...Jag serverade grytan med dinkelkorn, blomkål och broccoli. Det blev riktigt gott!

Här ser ni den kryddiga böngrytan...

...Och här är maten klar och upplagd på en tallrik. Visst ser det gott ut?! :)


Så här tillverkar man min indiska böngryta:

Stek ihop lök, vitlök och hackade tomater i olivolja tills det blir som en smet.
Tillsätt sedan kryddor (det här är dom kryddorna som jag brukar använda). Curry, garamasala, koriander, senapsfrö, gurkmeja, cayennepeppar och buljong.
Häll sedan i bönor av olika sorter (jag brukar använda burkbönor eftersom att dom redan är kokta och klara, även fast det är nyttigare att fixa iordning bönorna själv från grunden).
Sedan häller man på lite vatten och låter det hela koka ihop tills konsistenten ser fin ut.
Smaka av! Muuums...Klart! :)

Jag brukar servera min böngryta med råris eller dinkelkorn...Och grönsaker självklart! En klick mango chutney passar också bra till...!


Kommentarer
Postat av: Anonym

vilket mästerkock tips! otroligt spännande recept. du är så duuktig! kram

2009-09-17 @ 16:06:29
Postat av: tessan

smarrigt värre,bra recept för mig också som faktiskt är vegetarian sen 1 år tillbaks;)

2009-09-17 @ 17:13:10
Postat av: Veggie

BRAVO Emma - Det borde vattnas i munen även på icke-djurätare !! :)

2009-09-17 @ 20:22:34
Postat av: Veggie

Förlåt, där skrev jag fel: Det borde vattnas i munnen även på djurätare menade jag så klart!!

Har nyss provlagat Ditt recept till lunch - verkligen gott :) :)

2009-09-18 @ 11:40:18
Postat av: Johanna

Vilken affär tycker du är bäst när man ska handla exotiska kryddor?

2009-09-18 @ 11:44:19
Postat av: Emma

Kul att ni gillar när jag lägger upp recept! :) You know how much I love it! :D



Veggie >> Förstod att du menade det ;) :) Åh va kul att du prövade att göra rätten! Själv åt jag böngrytan som matlåda till lunch idag med. Smart att göra en stor sats på en gång och sedan spara i kylen några dagar :)



Johanna >> Jag brukar köpa exotiska kryddor på mindre "Livs butiker". Alltså inte dom stora vanliga matvaruhusen. Taj Mahal Livs

på Kammakargatan har mycket bland annat :)

2009-09-18 @ 13:21:07
URL: http://emmaostergren.blogg.se/
Postat av: Veggelina

Tack Veggie för att du lärt mig säga djurätare i st f köttätare! Det säger ju precis vad det handlar om!

Och nästa gång på krogen kallar jag mig icke-djurätare som alternativ till vegetarian så slipper man den korkade frågan om det går bra med fisk!

2009-09-19 @ 20:35:39
Postat av: Emma

Haha hur skulle man kunna äta fisk liksom om man säger att man är vegetarian?! Knäppa människor... :P ;) Kram

2009-09-26 @ 14:26:49
URL: http://emmaostergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0